مجله خبری دنیای مجازی پوسته مجله خبری وردپرس

چهار درس مهم بازاریابی که می توان از تبلیغات اپل آموخت

وقتی صحبت از راهکارهای خوب تبلیغاتی به میان می آید، قطعا نام اپل هم در آن میان شنیده می شود. این کمپانی تا کنون چندین برنامه تبلیغاتی جالب و خلاقانه را در کارنامه خود ثبت کرده و کارآفرینان می توانند فقط با مشاهده ی روند بازاریابی اپل برای محصولاتش درس های زیادی بیاموزند.
در حالیکه استراتژی های خاص تبلیغاتی این کمپانی در طی چند سال اخیر تغییر کرده است، اما به نظر می رسد چهار خصوصیت، اصول اصلی تبلیغات این کمپانی را برای سال های متمادی تشکیل داده اند. این چهار مورد بخصوص برای صاحبان کسب و کار که بدنبال سهم بیشتری از بازار هستند بسیار آموزنده است.
1) خیلی شلوغش نکنید

وقتی صحبت از تبلیغات موثر به میان می آید، باید گفت هر چه کمتر، بیشتر! بسیاری از کمپانی ها تصور می کنند برای افزایش تاثیر باید تبلیغات را پر از گرافیک و نوشته کنند. اما به تبلیغات اپل توجه کنید: این تبلیغات عموما خیلی تر و تمیز و خلوتند. اپل با استفاده از فونت های ساده و استفاده کافی از فضای نگاتیو، توجه مخاطب را به محصول جلب می کند.
در این تبلیغات حتی محصول هم خیلی ساده معرفی می شود و در فضای نگاتیو به خوبی خود را نمایش می دهد.
این سبک که اپل در آن بسیار مهارت یافته، آنقدر موثر است که به تبلیغات سایر کمپانی ها هم گسترش یافته است. حتی مایکروسافت، رقیب دیرینه اپل، نیز از این حس زیبایی شناختی اپل برای حضور فعال تر در رقابت کپی برداری کرده است. زواید را کنار بگذارید تا مشتری های احتمالی شما بتوانند بر روی محصول تمرکز کنند.
2) سادگی را رعایت کنید

تبلیغات اپل بسیار ساده اما الهام بخش است. این کمپانی نیازی به بزرگنمایی مشخصات فنی محصولات خود نمی بیند. در عوض، اپل سعی می کند با ارایه اطلاعات کافی و تهییج کننده، تصورات کاربر را فعال کند. تبلیغات اپل بسیار ساده و قابل فهم است و از فهم مخاطب فراتر نمی رود. اپل “راهکارهای فنی نوآورانه ارایه نمی کند” بلکه “متفاوت می اندیشد”.
تفاوت بین این دو نگرش بسیار مهم است. نگرش نخست سعی دارد مخاطب را با کلی اصطلاحات فنی تحت تاثیر قرار دهد که در نهایت موجب سرخوردگی او می شود. اما در نگرش دیگر، اپل این اطمینان را دارد که محصولش به اندازه کافی تاثیرگذار است و با قرار دادن آن در مقابل چشمان مخاطب تخیلات او را هدف می گیرد و بین وی و برند اپل ارتباطی محکم برقرار می کند.
گرچه این سادگی با روش مورد استفاده اپل مترادف است، اما می توان آن را در هزاران مورد تبلیغاتی موفق دیگر نیز یافت که شاید مهمترین آنها تبلیغات Think Small بود که برای آغاز عرضه فولکس واگن در آمریکا در سال 1959 مورد استفاده قرار گرفت.
3) واقع گرا باشید

لازم به گفتن نیست که تمام اقدامات بازاریابی در دنیا هم نمی تواند به شما و محصولی که واقعیت در خصوص آن گفته نمی شود کمک کند. تبلیغات اپل واقعا بی نظیرند، اما مورد مهم این است که این تبلیغات محصولاتی را معرفی می کنند که واقعا محصولات بی نظیری هستند و همین موفقیت اپل را رقم زده است.
طرح های بازاریابی جذاب و موثر فقط برای محصولات جذاب و موثر قابل استفاده هستند. مردم تبلیغات Get a Mac اپل را خیلی پسندیدند، اما یک دلیل آن این بود که تبلیغات اپل واقعی بود: UX اپل سال ها از سایر محصولات رقبا جلوتر بود و به همین دلیل هم اپل این واقعیت را با استفاده از عبارت I’m a Mac در تبلیغات خود مطرح کرد. به بیان دیگر، برای فروش محصولی که توان رقابتی ندارد از تبلیغات استفاده نکنید. تبلیغات شما باید واقعیت محصول را نشان دهد.
4) کمی حس شوخ طبعی چاشنی کار کنید

در تبلیغات اپل همچنین کمی شوخی هم دیده می شود، به نحوی که از اعتماد به نفس و همراهی یک آشنای قدیمی خبر می دهد. مثلا، اپل برای تبلیغ قابلیت ضدآب بودن آیفون 7 از دو عبارت استفاده کرد که به راحتی و با حسی شوخ طبعانه پیام را منتقل کرد.
قطعا شوخی های به کار رفته در تبلیغات قرار نیست در حوزه کمدی به افتخاری دست یابند، اما به طریقی، این نحوه تبلیغات بسیار هوشمندانه و بدون آنکه توجه خاصی را به خود جلب کند تاثیرگذار است. باز هم تکرار می کنیم، اعتماد به نفس در اینجا نقش مهمی دارد. اپل آنقدر به محصولات خود اطمینان دارد که نیازی نمی بیند خود را خیلی جدی بگیرد.
کمپانی Nest، که گوگل در سال 2014 به قیمت 3.2 میلیارد دلار خریداری کرد، نیز از این اصل پیروی می کند. این کمپانی در تبلیغات دوربین های امنیتی خود مخاطب را با معرفی مشخصات دوربین هایش به تعجب وانمی دارد. در مقابل، فقط با به کار بردن یک جمله توجهات را به خود جلب می کند: حتی آدم بدها هم می ایستند و به آن خیره می شوند.
خب، پیام مورد نظر در اینجا کاملا واضح است: اگر به محصول خود واقعا اطمینان دارید، برای جلب توجه مخاطب نیاز به فریاد کشیدن نیست. و کمی هم شوخ طبع تر باشید.

 

[template id=”1077″]

منبع:INC-digikalamag