مجله خبری دنیای مجازی پوسته مجله خبری وردپرس

راهکار مارک زاکربرگ برای ایجاد حس وفاداری در کارمندان چیست؟

آیا شما هم تمایل دارید کارمندانی وفادار داشته باشید؟ آنقدر وفادار که بتوانید به آنها اعتماد کرده و هر اطلاعاتی را با آنها در میان بگذارید؟ این کار شدنی است و مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک به روش انجام این کار دست یافته است: به کارمندان خود اعتماد کنید و با آنها روراست باشید. آنها پاداش اعتماد شما را باز پس خواهند داد.
زاکربرگ، هر جمعه کارمندان فیسبوک را در یک جلسه پرسش و پاسخ گرد هم می آورد و هر پرسشی در هر موردی را پاسخ می دهد. تمامی کارمندان فیسبوک می توانند به صورت حضوری و یا ویدیویی در این جلسه شرکت کنند. افرادی هم که قادر به شرکت در جلسه نباشند می توانند نسخه ضبط شده آن را در اولین فرصت تماشا کنند. این بدان معنی است که 16 هزار کارمند فیسبوک به اطلاعات داخلی این شرکت در خصوص عملکرد و طرح ها، محصولات جدید و هر اطلاعات دیگری دسترسی دارند.
و چقدر اتفاق می افتد که کارمندان فیسبوک این اطلاعات را در اختیار سرمایه گذاران یا رسانه ها قرار دهند؟ تقریبا هرگز. این مورد آنقدر نادر است که این هفته در Recode گزارشی در خصوص افشای اطلاعات فیسبوک توسط یکی از کارمندان در سال 2015 منتشر شد. این کارمند به رسانه ها در خصوص طرح های فیسبوک در ارتباط با دستیار چت مبتنی بر هوش مصنوعی اطلاعاتی داده بود و زاکربرگ را عصبانی کرده بود. این کارمند قطعا شناسایی و اخراج می شد چرا که در یکی از جلسات جمعه ها به رازداری قسم یاد کرده بود. یک هفته بعد این فرد به لطف سایر همکاران شناسایی شد.
حالا کمپانی اپل را در نظر بگیرید. اپل طرح های مربوط به محصولات جدید خود را حتی المقدور از کارمندان عادی خود مخفی نگه می دارد و حتی نیروهای امنیتی ویژه ای را استخدام می کند تا اطمینان کسب کند که هیچگونه اطلاعاتی از این کمپانی به بیرون درز نمی کند. اما اطلاعات فاش شده در خصوص محصولات و طرح های اپل آنقدر فراوان هستند که تعدادی وبسایت اختصاصاً به پیگیری آنها می پردازند. مثلا اخیراً در MacRumors مقاله ای منتشر شد که 10 درز اطلاعاتی بزرگ اپل در سال2016 را مورد بررسی قرار می داد. کدامیک از این دو کمپانی مطرح دنیا اقدامات سفت و سخت تری برای محافظت از اطلاعات محرمانه خود انجام داده است؟ و کدامیک در محافظت از اسرار خود موفق تر بوده است؟
دلایل زیادی وجود دارد که ثابت می کند اعتماد به کارمندان به ایجاد حس وفاداری قوی تری در کارمندان منجر می شود که به حفظ اطلاعات محرمانه شرکت کمک می کند.
1. اگر زیر پا گذاشتن قوانین ساده باشد، لذتی در این کار وجود ندارد

نویسنده این مقاله به سفری بین شهری که چندی پیش با اتوبوس داشته اشاره می کند و می گوید که در یک روز سرد و برفی و پس از مدتها انتظار، اتوبوسی از راه می رسد و مسافران سوار می شوند. راننده در ایستگاهی برای دقایقی استراحت از اتوبوس خارج می شود و در اتوبوس را باز می گذارد. بنابراین مسافران می توانستند به راحتی و بدون پرداخت کرایه از اتوبوس پیاده شوند. جالب اینکه هیچیک از مسافران چنین کاری نمی کنند و هنگام پیاده شدن کرایه خود را پرداخت می کنند. حتی جالب تر اینکه خانم مسنی در بازگشت راننده از او می پرسد که آیا از آن روز کرایه اتوبوس ها افزایش یافته و با شنیدن پاسخ مثبت راننده بر می خیزد و مابقی کرایه را نیز پرداخت می کند و بقیه مسافران نیز همین کار را می کنند.
این خاصیت اعتماد است. به مردم نشان دهید که در باز است و می توانند بدون نظارت شما مسیر درست یا غلط را برگزینند، اکثر مردم مسیر صحیح را دنبال می کنند.
2. اعتماد شما به دارایی گرانبهایی تبدیل می شود که کارمندان سعی در حفاظت از آن خواهند داشت

این اتفاق در فیسبوک رخ داده است. کارمندان به زاکربرگ احترام می گذارند، فردی که بسیار خجالتی است و سخنگوی زیاد خوبی هم نیست. اما مارک با آرامش کامل در این جلسات در بین اعضا خانواده خود حضور پیدا می کند.
کارمندان فیسبوک برای فرصتی که برای ملاقات و صحبت آزادانه با مدیر عامل خود در اختیار دارند ارزش بسیاری قائل هستند و اجازه نمی دهند کسی این فرصت را مورد تهدید قرار دهد. به همین دلیل هم کارمندان مراقب یکدیگر هستند و فشاری که از سایر همکاران بر هر کارمند وارد می شود آنها را به حفظ اسرار کمپانی ترغیب می کند.
3. عملکرد کمپانی که بر پایه اعتماد بنا شده از سایر کمپانی ها بسیار بهتر است

شاید شما هم متوجه شده باشید کمپانی هایی که از رقبای خود عملکرد بسیار بهتری دارند معمولا کمپانی هایی هستند که بر پایه اعتماد بین کارمندان و مدیران اداره می شوند. اعتماد راز موفقیت است.
این روش بسیار کاربردی است و زاکربرگ هنوز هم از آن استفاده می کند. او اجازه نمی دهد که یک مورد درز اطلاعات ارتباط صادقانه و خالصانه ای که او با کارمندان خود ایجاد کرده را از بین ببرد. بله، مواردی نیز اتفاق می افتد که شخصی که مورد اعتماد شما بوده به اعتماد شما خیانت می کند که قطعا باید واکنش لازم و منطقی را در مقابل آن نشان دهید. اما تمرکز خود را بر روی اعتماد به نفسی که با این اعتماد در کارمندان خود ایجاد کرده اید حفظ کنید تا بتوانید حس وفاداری کارمندان را افزایش دهید.

منبع: تک شات

[template id=”1077″]